14 Haziran 2012 Perşembe

* Tavuk Kemiğinin Köpeklere Zararları *


Oscar 2010 doğumlu  Erkek bir Golden Retriever’dır.
Golden Retriever Oscar
Sahibi zararlarını bilmediği için düzenli olarak öğünlerine tavuk kemiği ekliyormuş. 
Neredeyse haftada 1 defa göğüs etiyle birlikte diğer kemik parçalarını 
haşlayıp köpeğinin yiyişini bir güzel izlermiş. 
Köpek zevkle tükettiği için faydası olduğunu düşünürmüş. Taa ki…

Gökan Atik (Oscar'ın sahibi) :
Her zamanki gibi gezmeye çıkmıştık. Oscarın kankileri ile beraber pakta buluştuk. 
Biraz keyifsizlik sezdim. Diğer köpeklerden ayrı geziyordu. 
Tuvaletini yapmak için sürekli eğiliyor ve geri kalkıyordu. 
Kabız olduğunu düşündüm. Çünkü sabahta tuvaletini yapamamıştı.

Bir saat kadar tüm zorlamalarına karşın tuvaletini yapamadığını fark ettim. 
Parkta biraz koştursun belki rahatlar diye top oynatmaya baslattım. 
Bir saat daha geçirmiştik. O iki saatte durum daha da kötüleşmişti. 
Oscar peş peşe kusuyordu parkta. Eve getirdim. İç parazit hapı verdim. 
İshale çevirir, kabızlığı geçer diye düşündüm.

Gece sabaha kadar sokaklarda gezdirdim. 
Ha şimdi yaptı ha şimdi yapacak… 
Sonuç hala değişmemişti. Oturup zorluyor, geri kalkıyordu. 

Bir gece bitmişti, ertesi sabah olmuştu. Keyifsizdi. 
İsteksiz bir şekilde dışarı çıktı. Yine denedi yine olmadı. 
Gün içerisinde veterinerini aradım. 
Beş güne kadar beklememi muhakkak yapması gerektiğini söyledi. 
İkinci günün gecesi daha da keyifsizdi. Ben çağırmadan çıkmamıştı kulübesinden. 
Arkadaşımı arayıp köpeklerini alıp parka gelmesini söyledim. 
Oscar’ın biraz keyiflenip neşesini düzelteceğini düşündüm. 
Dediğim gibi de olmuştu. Keyfi yerindeydi biraz ama sonuç aynıydı; hala yapamıyordu.

Üçüncü güne merhaba demiştik. Sonuç gittikçe durum vahimleşiyordu. 
Mamasını düzenli yiyor ama dışkı olarak çıkartamadığı için 
her dışarı çıkardığımda kusarak içindekileri dışarı çıkartıyordu. 

Dördüncü gün Pazar günüydü. Oscar cok keyifsizdi. 
Beşinci günü beklememe kararı almıştım. Üç gün yeterli gelmişti. 
Köpeğimin rahatsızlığı gözle algılanır şekilde vahimdi. 
Pazar günü tüm aramalarıma rağmen açık bir veteriner bulamamıştım. 
“Saat 1 gibi açıyoruz.” diye veterinerlerin bir tanesi bir yazı aşmıştı. 
Saat 1’de hiç tanımadığım bir veterinerin kapısında aldım soluğu. 
Biraz tarifeleri pahalıydı. Ama yapacak bir şeyim yoktu. 
Oscar her şeyden önemliydi.

Golden Retriever Oscar 
Çekilen röntgenler ve tahliller sonucunda Oscar’ın bağırsaklarında 
iki farklı bölgede dışkı içinde kemik olduğu ve bağırsaklara saplandığı tespit edildi. 
İki gün süre verdi. Veteriner:
-  “Dışkı olarak yapamazsa ameliyat yapacağız.” Dedi. 

Ağızdan ishal yapıcı ve bağırsak düzenleyici ilaç verdiler. 
Makat bölgesinden uzun hortumla bağırsaklarını yumuşatsın 
diye farklı bir ilaç daha verdiler. İlacın devamını bana verdiler. 
Evde sabah ve akşam düzenli şırınga ile vermemi söylediler. 
Sabah ve akşam dedikleri gibi iki gün verdim. İlacı düzenli olarak 
kullanmama rağmen sonuç her geçen saat daha da vahimleşiyordu.

İki günün sonunda ‘ Oscar’ bile dediğimde yerinden kalkamadığını 
sadece göz hareketleriyle tepki verebildiğini gördüğümde 
Oscar’ ı kayıp etme korkusunu iliklerime kadar hissettiğimi anladım. 
Veterineri tekrar aradım. Durumunu anlattım.

- “Kayıp etmeyelim getir kemikleri çıkartalım.” Dediler. 
İş yerinden babamı aradım. Oscar’ı alıp veterinere gelmesini 
veterinerde buluşacağımızı söyledim. İş çıkışı (bu arada Oscar çok zor yürümeye başladı. 
Beş gün içerisinde 7 kilo vermişti. Gözle görülür bir zayıflama vardı.) 
tekrar röntgenlerini çektiler.

Golden Retriever Ares ve Kemik
Kemiklerin dış makat kısmına yaklaştığını uzun makas tarzı cımbızlarla 
çıkartabilirlerse karnını yarmaya gerek kalmayacağını söylediler. 
Bunu yapmak için bayıltamayacaklarını ıkınarak onlara yardımcı 
olması gerektiğini söylediler. Oscar’ın makat kısmına uyuşturucu 
iğneler yaparak ve makat kısmına uyuşturucu solüsyonlar 
vererek çalışma yapabilecek hale getirdiler. 
On beş dakika kadar bekledikten sonra Oscar’ın makat kısmına 
iğne batırarak test ettiler tepki vermiyordu. İstedikleri kadar uyuşmuştu. 
Yaklaşık otuz cm. boyunda uzun makasa benzer cımbız tarzı bir şeyle 
bir veteriner dışarıdan uğraşırken diğer veterinerde alttan eliyle bağırsak 
içindeki kemiği dik konumdan yan konuma getirmeye çalışıyordu. 
Bir saatlik kadar uğraş sonucunda birinci kemik çıkmıştı. :)

Oscar aslında ishal olmuştu. İlaçlar etkisini göstermişti. 
Fakat dış taraftaki kemik dik durduğu için çıkış kısmını dolayısıyla 
tuvaletini yapmasını engellemişti. Birinci kemiği çıkardıklarında 
ishal olarak tuvaletini yapmaya başlamıştı.
İkinci kemik biraz daha ilerdeydi. Zor olan tarafına gelmişlerdi. 

Oscar ikinci kemikte daha rahatsızdı. 
Sürekli hırlayarak kızgınlığını 
rahatsızlığını dile getiriyordu. Makat kısmından sokulan cımbız 
tarzı aletler rahatsız etmeye başlamıştı. Kıpırdadıkça işimiz 
zorlaşıyordu. Oscar’ı yan yatırmak zorunda kaldık. Ellerinin 
yardımı ile tekrar uğraşarak veterinere makat kısmının dış 
bölgesine doğru yaklaştırdı ve kemiği tutup çektiğinde;
-  “Haydi geçmiş olsun.” Dedi.
Bir hafta kadar hiç kuru mama ve yemek vermememi, sadece 

çorba vermememi; çünkü Oscar’ın bağırsaklarının çok zedelendiğini söyledi. 
Dediği gibi de olmuştu. Bağırsaklarında kanama olabilirdi. 
Dışkısını yaptığında bazen kan oluyordu. Üç gün kadar beklememi 
kesilmesi gerektiğini söyledi. Üçüncü günün sonunda 
dediği gibi dışkısındaki kan gitmişti. Düzenli tuvaletini yapabiliyordu ve 
çorba içmeye devam ediyordu. Üç gün sonra kontrol için 
veterinere götürdüm. Yapılan test ve kontrollerde röntgende 
de sorun görülmüyordu. Her şey normale dönmüştü. 

Golden Retriever Ares ve Kemik 
Ama bir kaç gün sonra karşılaşacağımız kötü sürprizin farkında değildik. 
Bir hafta sonra Oscar bronşit olmuş gibi sürekli hırlayıp öksürüyordu. 
Geçer diye düşünüp bir hafta kadar bekledik. Geçmedi, 
her geçen gün daha da artıyordu. Veterinere götürdüm bir 
hastalıktan şüphelendi. Fakülteye gitmemi söylediler.

Fakültede yapılan test ve kontrollerde köpeklerde barınak 
hastalığı diye bilinen göğüs hastalığına(Kennel Cough)  yakalanmıştı. 
Öksürüğün nedeni bulundu. On beş gün kadar ilaç tedavisi gördü. 
Haftada bir yapılan bir aylık iğne şeklinde vitaminden sonra Oscar artık iyileşmişti.

Ama bu bulaşan barınak yani göğüs hastalığının sebebi 
kesinlikle o tanımadığım ama ameliyatı yaptırdığım veterinerdi. 
Çünkü köpeğim 1.5 yıldır bendeydi. Barınaktan alınma ya da 
çiftliğe gitmiş bir köpek değildi. Etrafındaki arkadaşlarından 
bulaşsa onlarda da olurdu. Ama etrafındaki oyun oynadıkları 
hiç bir köpekte böyle bir rahatsızlık yoktu. Sonuç belliydi. 
Hijyen olmayan steril kullanılmayan malzemelerden dolayı 
Oscar’a veterinerde bu rahatsızlık bulaşmıştı.

Yaklaşık 1.5 ay süren tedavi ve kapalı ameliyattan sonra Oscar 
hem kemik hem de göğüs hastalığını atlatıp aramıza sağlıklı bir şekilde geri dönmüştü.  
Artık daha dikkatli davranıp kemik konusunda Oscar’ a ayrı bir özen gösterir olmuştuk.”

Köpeklere tavuk kemiği verilmemesi konusunda her zaman uyarırım. 
Yeniden tekrarlamış olmak istedim. Ciddi anlamda ölümcül bir sorun yaratabiliyor. 
* Bunun dışında balık kılçığı da aynı şekilde zararlıdır.
Köpeklerimize verebileceğimiz kemik elbette var. Ama kontrollü verilmelidir.
Kasaptan dana kaval kemiğini alıp tercihen (veteriner hekiminize danışarak) 
haşlamadan / dondurarak köpeğinize verebilirsiniz. 
Bu kemik diş temizliği için ve içgüdülerini canlandırmak için faydalıdır.

Ancak yetişkin bir köpek bu kemiği yarım saat içinde kırıp yutabilir, 
bunun için en fazla 20 dakika kemirtip önünden almalısınız. 
Bu uygulamayı 9 aylık yaştan önce uygulamanıza gerek yoktur. 
Çünkü dişler 9 aydan sonra anca sararmaya başlıyor. 
Yavru köpekler için kesinlikle tavsiye etmiyorum!


Golden Retriever Likya
Tüm bu risklerden arınıp yine de diş temizliği ve köpeğinize 
bir şeyler kemirme güdüsünü yaşatabilmek isterseniz 
yalancı kemik (pres kemik) alabilirsiniz. 
Bu pres kemiklerinde en az 5,5 aylık sonra kullanılmasını öneriyorum. 
Çünkü daha küçük yaşta denendiğinde ishal yapma riski vardır ve  
yavru bir köpekte ishal hiç istenmeyen -  bağışıklık zayıflatıcı - bir durumdur.
 Kuru mama ile beslenen köpeklerde diş temizliği ev yemeği 
ile beslenen köpeklere göre çok daha azdır. 
Köpeklerimizi neden kuru mama ile beslemeliyiz konusunda 
daha önce yazdığım gibi kuru mama tanelerini 
kırarken dişlerini de temizlemiş oluyorlar.
İşte Kont ve Likya'nın pres kemik keyfi :)